IT en jouw organisatie

IT en jouw organisatie

Wil je jouw organisatie naar een hoger niveau tillen en wil je weten hoe IT ertoe kan bijdragen? De IT-wereld is constant in ontwikkeling en daardoor is het soms onduidelijk om te bepalen wanneer en welke IT-strategie je het beste kan kiezen voor jouw organisatie. In dit artikel wordt er aan de hand van vijf stappen een duidelijk beeld geschetst van hoe jouw organisatie effectiever en efficiënter kan werken met behulp van IT. Tot slot gaan we in op wat Technoberg hierin voor jouw organisatie kan betekenen.

Stap 1: Bepaal je doelen

Veel organisaties hebben vaak een strategisch pad bepaald voor hun organisatie. Voor veel organisaties blijkt het alleen moeilijk dit pad te vertalen naar een passende IT-strategie. Hierdoor worden er vaak applicaties en systemen gekocht die eigenlijk niet nodig zijn. Of worden er systemen gebruikt die veel te uitgebreid zijn waardoor er teveel geld wordt uitgegeven.

Stap 2: Van bedrijfsstrategie naar operationele- en bedrijfsprocessen

Aan de hand van de strategie van de organisatie moet er gekeken worden welke processen er ondersteund moeten worden. Als bijvoorbeeld de focus ligt op het automatiseren van bedrijfsprocessen dan is een ERP (Enterprise Resource Planning) systeem een geschikt systeem voor de organisatie. Ligt de focus op klanten en het onderhouden van klanten dan is een CRM (Customer Relationship Management) systeem het ideale systeem voor de organisatie.

Stap 3: Veranderingen binnen de organisatie

Als duidelijk is welke kant de organisatie op wil dan kun je inventariseren welke kennis en vaardigheden de organisatie momenteel in huis heeft. Ook is het dan belangrijk om de rollen en verantwoordelijkheden van de medewerkers te specificeren. Vooral de rollen en verantwoordelijkheden die direct te maken hebben met de veranderingen. Zo zorg je ervoor dat het voor iedere medewerker duidelijk wordt wat zijn/haar rol of verantwoordelijkheid is. Ook wordt dat de kans op weerstand minder. Misschien is het nodig dat de betreffende medewerkers bepaalde kennis opdoen. Dit kan in de vorm van een cursus of een handleiding. Je kan dan zo optimaal mogelijk gebruikmaken van de veranderingen.

Stap 4: Bepaal hoe IT de organisatie kan ondersteunen

Door de eerste drie stappen is nu duidelijk geworden welke processen ondersteund moeten worden en wie hierbij betrokken zijn. Op basis van deze informatie kan je een keuze maken welk systeem of applicatie de organisatie nodig heeft.

Stap 5: Bepaal KPI’s

Na de vierde stap is er een systeem of applicatie gekozen om de organisatie naar een hoger niveau te brengen. Hierna is het ook belangrijk dit meetbaar te maken. Dit doe je aan de hand van KPI’s (Kritieke prestatie-indicatoren). Een voorbeeld hiervan is een gemiddelde oplostijd van 30 minuten voor het afhandelen van tickets.

 

Hoe kan Technoberg jouw organisatie hierbij ondersteunen?

Technoberg biedt een totaaloplossing op het gebied van IT. Van ERP systemen tot Beheer en Support. Door de ruime ervaring die wij als organisatie hebben, weten wij precies wat het beste bij jouw organisatie past. Dit doen wij door te kijken naar de bedrijfsbehoeften en de doelen van jouw organisatie. Met de ICT totaaloplossing van Technoberg is alles in één keer goed geregeld.

Neem contact met ons op via 0299-666128 of via ons contactformulier.