Belang van Awareness

Belang van Awareness

Je hoort het in het nieuws en je leest het in de kranten: Datalekken met grote gevolgen, gegevens van duizenden of zelfs miljoenen mensen zijn gehackt en verkocht aan derden die er misbuik van maken  of zijn door een vergissing openbaar gemaakt en liggen op straat.

De focus voor het beveiligen van de omgeving ligt vaak op de techniek en het beleid, toch blijkt de mens nog vaak de zwakste schakel. Mensen klikken op links in phishingmails of delen bewust of onbewust informatie met ongeautoriseerde personen.

Organisaties worstelen vaak met de betrokkenheid van medewerkers op het gebied van informatiebeveiliging en privacy, waardoor medewerkers niet bewust zijn van de belangrijke rol die zij vervullen op dit gebied. Bij Technoberg geloven wij dat de mens de sleutel is naar effectieve informatiebeveiliging. Mensen staan aan de basis van +-75% van alle security incidenten.

Security awareness is de mate waarin medewerkers in staat zijn om (informatiebeveiligings)-incidenten te voorkomen en af te wenden. Daarbij is het bewustzijn en verantwoordelijkheidsgevoel dat de medewerkers hebben bij informatiebeveiliging van groot belang. Andere termen voor security awareness zijn cyber awareness, veiligheidsbewustwording, veiligheidsbewustzijn en informatiebewustzijn. Processen en technieken zijn beheersbaar, mensen een stuk lastiger.

Om het bewustzijn te verhogen zijn er verschillende Tools beschikbaar. Deze tools zijn er zoal op de markt:

Security awareness scan. Door middel van een security awareness scan zie je in een oogopslag waar je staat op het gebied van security awareness. Deze scan is ook te gebruiken om de voortgang te meten

Security awareness  e-learning. Deze trainingsvorm maakt plaats- en tijdonafhankelijk leren mogelijk. Verder kun je met de e-learning methode flexibel diverse onderwerpen aan specifieke doelgroepen koppelen.

Phising simulatie. Phishing blijft de meest voorkomende vorm van cybercriminaliteit. De schade bij bedrijven wordt elk jaar groter. D.m.v. een gesimuleerde phising mail worden medewerkers achteraf bewust gemaakt van de aspecten waar ze op hadden kunnen letten.

Campagne materiaal (posters, screensavers, muismatten, etc). afhankelijk van de locatie van de medewerkers (thuis of kantoor) is er divers promotiemateriaal te gebruiken om de awareness te verhogen.

Deze tools zijn er op gericht om de medewerkers het gevaar waaraan de organisatie blootgesteld wordt te laten ervaren.

Ben jij na het lezen van deze blog benieuwd over de mogelijkheden hoe wij jouw medewerkers bewuster kunnen laten werken en daardoor jouw gegevens beter kunnen beschermen? Wij adviseren en denken graag met je mee over de mogelijkheden. Neem contact met ons op via 088-1337800 of via ons contactformulier.